Page 12 - Boşnak Dünyası Gazetesi Haziran 2018
P. 12

www.bosnakdunyasi.com                                        HAZİRAN    12
                                                                                                                       2018
                                      “O zaman bu hedefe götüren yolu
                                      açık bir şekilde işaret edelim: İslam’ın   ALİJA DERNEĞİ’NDEN
                                      bireysel, ailevi ve toplumsal hayatımı-
                                      zın tüm alanlarında İslam düşüncesinin   KARDEŞLİK SOFRASI
                                      yenilenmesi ve Endonezya’dan Fas’a
                                      kadar tek bir İslam birliğini gerçekleş-
                                      tirmek.”

                                      Her bir kelimesi üzerine uzun uzun
                                      düşünebileceğimiz bu paragrafı kısaca
                                      açmakta fayda var. Evvela İslam, salt
                                      bireysel ve salt iç dünyaya yönelik bir
                                      ritüeller manzumesi değil; bireyi, yakın
                                      çevresini teşkil eden ailesini ve tüm bir   urulduğu günden bu yana   edebilmeliyiz. Dernek gönüllüsü
                                      toplumsal hayatını kuşatan evrensel       çalışmaları ve dernekçi-  hanım kardeşlerimizin hazırla-
       Aliya’nın idealinde            bir düzen olarak karşımıza çıkmaktadır.  Kliğe kattığı nitelikli bakış   mış oldukları ev yemekleri ile
                                      Böylelikle hem öte dünyalarda algıla-  açısıyla dikkat çeken ve büyük   her gün 3-4 çeşitten oluşan bir
            hedefe giden              nan şekliyle bir ruhban (din hizmeti   ilgi gören Uluslararası Alija Dü-  menüyü sevgi ve besmele ile
                                      veren sınıf) ve laik (din hizmeti alan   şünce Derneği, Ramazan ayında   hazırlayıp ikram etmenin mut-
             gerçek yol               sınıf) ayrımının, hem de inancı yalnızca   her akşam düzenlediği sokak   luluğunu yaşıyoruz. Evlerinden
                                      hayatın belli zaman dilimlerine hap-  iftarlarıyla insanları buluşturdu.  çıkamayan komşu teyzelerimi-
     Yalnızca Boşnaklar yahut yalnızca   seden kısıtlı bir din algısının dışında,                      zin evlerine ulaştırmaya gayret
     Türkler için değil, tüm ulusçuluk   hayatın her bir anını kapsayan bütüncül   Bursa’nın İnegöl ilçesindeki   ediyoruz.
     fikirlerinin ötesindeki bir bakış açısı ile   bir yaşam tarzı olarak belirmektedir.   dernek bahçesinde unutulmaya
     insanlığın umudu olarak tüm Müslü-  Ancak böylesi bir İslam algısı, yüzyıl-  yüz tutmuş gelenekleri yaşat-  Bu ümmetin Alija İzetbegoviç’e
     man halkların istikbali için şu soruyu   lar öncesinde gelip sabit bir şekilde   mak için harekete geçen dernek   çok şey borçlu olduğunu düşü-
     soruyor Aliya: “Müslüman halkların,   hayatı çevreleyen, hayatın akışkanlığını   yönetimi, 50 kişi ile başlayan   nüyoruz. Bıraktığı entelektüel
     aynı yerde devr-i daim yapmaktan, ba-  durağan hale getiren donuk bir kanun   iftarları günden güne artırdı.   miras, binlerce yattan, kattan ve
     ğımlılıktan, fakirlikten ve geri kalmış-  değil, düşünce dünyamızı yenileyen   Dernek Başkanı Ahmet Sert bu   dünya malından daha kıymetli-
     lıktan kurtulmalarını istiyor muyuz?”   ve düşünce dünyamızı yeniledikçe bir   anlamlı buluşmaları anlatırken   dir. Bu nedenle insanımızın da
     (İslam Deklarasyonu, s.19)       düşünce yapısı olarak kendisini kendi   şu ifadeleri kullandı:   Alija’nın düşünce ve mirasına
                                      kadim mirası üzerinde güncelleyen                                sahip çıkması gerektiğini hatır-
     Öyle görünüyor ki Aliya, yaşadığı   muazzam bir birikimi işaret etmektedir.   “Misyonumuz gereği, insan   latıyoruz. İftar programlarımızı
     yüzyılda hiçbir Müslüman ülkenin                                      olarak sorumluluklarımızı   vesile kılarak özellikle savaşı,
     bağımsız ve yeterince güçlü olduğunu   Coğrafya açısından bu idealin herhangi   hatırlayan ve hatırlatan bir   soykırımı ve zulmü tüm hücrele-
     düşünmemektedir. Bunu kitaplarının   bir sınırı bulunmamakla birlikte, tarihi   çağrıdan söz ediyoruz. Düşünce   rinde yaşamış Boşnaklar olarak
     satır aralarındaki muhtelif mesajlardan   kapsam alanı itibariyle doğu noktasında   ve fikir ayrılıkları bizi kardeş-  Küdüs’ü, Filistin’i ve Mescid-i
     anlamak mümkün olduğu gibi, bu soru-  Endonezya’dan batı ucunda Fas’a kadar   likten uzaklaştırmamalıdır. Her   Aksa’yı unutmak asla mümkün
     nun peşi sıra sorduğu soru da bu anlamı   adının yaygınlaştığı tüm bir toprak par-  kesimden insanımızla oturabil-  değildir. Dualarımızda hiç eksil-
     pekiştirmektedir: “Yeniden ve emin   çası bu kültürün öncelikle hâkim olması   meli, konuşabilmeli ve sohbet   memektedir.”
     adımlarla, şerefle ve aydınlık yolunda,   gereken anavatanı konumundadır.
     kendi kaderlerinin sahibi olmalarını
     istiyor muyuz?”                  Peki bu “ideal”, ütopyalarla karıştırıla-  AHMİÇİ’DE ÖZEL BİR İFTAR
                                      bilecek bir fikir yumağı mıdır?
     Net olarak anlaşılan odur ki Müslüman
     toplumlar yirminci yüzyılda kendi   “Bu hedef uzak ve ihtimal haricinde   osna Hersek'in Vitez    lerini düşmana karşı savunurken
     kaderlerini yönlendirememekte ve on-  görülebilir, ancak imkan dairesinde   şehri yakınlarında bulunan   Türkler onların yanındaydı. 2 yıl
     ların istikametlerini başkaları çizmek-  bulunduğu için gerçektir. Aksine her  BAhmiçi köyünde, Çanak-  önce gerçekleştirilen hain darbe
     tedir. Bağımsızlıktan, iktidar ve irade   bir gayr-ı İslami program çok yakın ve   kale'den gelen GESTAŞ Deniz   girişiminde ise Boşnak kardeşle-
     sahibi olmaktan böylesine uzak durum-  hedefin yanında görülebilir; ancak o, İs-  Ulaşım A.Ş. yöneticileri iftar   rimiz bizim yanımızda oldu" diye
     daki bir insan kalabalığının istikameti   lam âlemi için tam bir ütopyadır, çünkü   verdi.        konuştu.
     nasıl belirlenebilecektir? Aliya’nın bir   imkânsız dairesinde bulunmaktadır.”
     sonraki sorusu, aklımıza takılanların                                Zenica şehrinde faaliyet gösteren   Dostluk Köprüleri Derneği Baş-
     cevabını özetler gibi görünmektedir:  Tüm Müslüman halklar için çözüm   Dostluk Köprüleri Derneği ve   kanı Jasmin İmamoviç "Bosna
                                      en net ve en berrak haliyle, gören ve   Ahmiçi cemaati ile iş birliğinde   Hersek'in yalnız olmadığını
     “Ahlaklılığın, dahiliğin ve cesaretin   görmek istemeyen gözlerin önünde,   düzenlenen iftara, 250'ye yakın   bilmek, en yakın dostumuzun
     kaynaklarının bütün gücüyle yeniden   kendisine dikkatle odaklanmamızı   kişi katıldı. Köy camisi önünde   Türkiye olduğunu bilmek bizi
     fışkırmasını istiyor muyuz?”     beklemektedir:                      düzenlenen iftara katılan konuk-  cesaretlendiriyor" dedi.
                                                                          lar, akşam ezanın okunmasıyla
     Yapılması gereken her ne ise ahlak,   “Tarih apaçık bir tespiti göstermek-  birlikte oruçlarını açtı.  İftara Türkiye’den de katılım
     deha ve cesaret ile gerçekleştirilebi-  tedir: Müslüman halkların hülyasını                       oldu. Çanakkale 18 Mart Üniver-
     leceğine inanan Aliya, dirilişin bu üç   heyecanlandıracak ve onlar arasında   GESTAŞ Genel Müdürü Volkan   sitesi’nden Ömer Tatlı ve Tuncay
     sacayağının kendi kaynaklarından   gerekli olan disiplin, ilham ve ener-  Uslu, Bosna Herseklilerle birçok   Ak’ın yanı sıra, Boşnak Dünyası
     adeta bir volkan gibi fışkıracağını   jiyi gerçekleştirecek tek düşünce   ortak noktaları olduğunu vurgu-  Gazetesi Danışmanı Rıfat Ahme-
     düşünmektedir. Bir diğer anlamda ise,   İslam’dır.”                  layarak, "Biz, Boşnak kardeşleri-  toğlu da bu özel buluşmada yer
     kaynaklarına dayanmayan bir ahlakı,                                  mizi seviyoruz. Boşnaklar ülke-  alan isimler arasındaydı.
     köklerinden uzak bir deha anlayışını ve   Birilerinin işine gelir veya gelmez, mev-
     hakikatin dışındaki bir cesaret tablo-  cut ezberlere uyar veya uymaz, “banel,
     sunu kabul etmemektedir. Peki bu ko-  çağdışı, ilkel” vb. şekillerde algılanır ya
     nuda zihnimizde oluşturulan tasvirler   da algılanmaz; hakikat ancak ve ancak
     ile hakikat arasındaki farkı nasıl ayırt   Allah’ın yolu ve ebedî önderimiz Hz.
     edebileceğiz?                    Peygamberimiz’in rehberliğidir.
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17