Page 16 - Boşnak Dünyası Gazetesi Mayıs 2019
P. 16

MAYIS   16
                                                     www.bosnakdunyasi.com                                             2019


                                     liyordu. Ancak bu yeterli değildi. Çün-  pimiz Boşnağız. Sadece dinimiz bir ol-  kollamış ve korumuşlardır.
                                     kü bir toplumda bir gerçeğin yaşam   duğu için değil, asırlardır aynı ülkede ve   O günlerde Avrupa’da egemen
                                     alanı bulabilmesi, fonksiyonel hale   aynı devlette birlikte yaşadığımız için,   olan anlayış “guest region revues reli-
                                     gelebilmesi için gerçeğin çok kişi ta-  ikincisi aynı gelenek ve göreneklere sa-  gios” yani “hükümdarlık kimdeyse din
                                     rafından benimsenmesi, sahiplenmesi   hip olduğumuz için.       de onundur”la ifade edilecek anlayı-
                                     gerekiyor.                                                      şı kabul etmemişlerdir. Bu yüzden o
                                        Osmanlılar, Bosna’nın fethinin ar-  Sancaklıların Güney Slavların bir   dönemde hem Hırvatlar, hem Sırplar,
                                     dından ilk iş olarak bir sayım yapmış   kolu olduğu yönünde iddialar, dü-  hem Macarlar hatta Papa tarafından
                                     ve mevcut durumu kayıt altına almış-  şünceler var. Bu konuda ne dersi-  eleştirilmiş ve şikayet edilmişlerdir. Ül-
                                     lardır. Bildiğimiz üzere Osmanlı İm-  niz?                      kelerinde inanmayanlara ve farklı farklı
                                     paratorluğu kendinden önce hüküm                                inananlara yaşam hakkı tanıdıkları için
                                     sürmüş Arap, Selçuk ve Bizans İmpa-  Bizim coğrafyamızda safkan hiçbir   eleştiriliyor, baskı görüyorlardı. Bu
             Kimdir bu               ratorluğu’nun tarihi mirasını, devlet   ırk, ulus yok. Ben bizim Bosna’nın nü-  eleştirilere Bosna hükümdarlarının du-
                                     tecrübelerini devralmış; toplum ve   fus yapısından örnek vereyim. Nüfusun   ruşunu örneklemesi bakımından Bosna
            Boşnaklar?               devlet organizasyonu konusunda bu   %30’u İlir kökenli, %20’si Cermen kö-  kralı Tvrtko’nun kendisine ülkesindeki
                                     üç imparatorluğun 1200 yıllık tecrübe-  kenli, %30’u Slav kökenli, diğer %20’si   Ortodokslara, Heretiklere vs. yaşam
        1990’ların başında Bosna Her-  lerini özümsemiş ve mükemmel işle-  ise muhtelif halklara mensup gruptan   hakkı tanıdığı için eleştirel mektup gön-
     sek’te siyasal hayatta Boşnaklar adına   yen bir bürokratik sistem kurmuştur.  oluşuyor. Bakın Balkanlardan hiçbir   deren Papa’ya gönderdiği cevabi mek-
     öne çıkan üç isim vardı. Alija İzetbe-  Osmanlıların yaptığı bu ilk sayım-  halk için saf bir ırktan söz edilemez.   tubunda; “Kutsal peder doğrudur, be-
     goviç, Bilge Kral. Adil Zülfikarpasiç,   da, Bosna Hersek’te Boşnak adını   Slav ırkı da dahil. Bu coğrafyada yaşa-  nim ülkemin doğusunda Ortodokslar,
     namıdiğer Boşnak. Muhamed Filipo-  verdikleri tek bir halkı kayıt altına al-  yan bizlerin ortak bir dili var o da Slav   batısında Katolikler, orta bölgesinde
     viç, Bosna’nın ruhu.            mışlardır. Bu sayımla ilgili sicil defter-  dili. Ancak bu ortak dil bizim hepimizin   Krstiyanlar-Bogumiller yaşar. Fakat on-
        2015 yılında kurulan Bosna Sancak   lerindeki kayıtlarda kimileri Bogumil,   “Slav” kökenli olduğumuz anlamına   ların hepsi inançlı insanlar, kendi gele-
     Akademik Kültür ve Tarih Vakfı, 2017   kimileri Ortodoks, kimileri Katolik   gelmiyor.  Güney Slav ırkına ait olup   nekleri doğrultusunda hepsi inançlılar.
     yılında Bosna Hersek Devleti Başkan-  olarak kayda  girse de hepsi Boşnya-  olmadığımız konusuyla kafanızı yorma-  Onların hükümdarı olarak benim göre-
     lık Konseyi üyesi Bakir İzetbegoviç’in   ni, yani farklı inançları olan Boşnaklar   yın,  aklınız  karışmasın.  neden  Güney   vim, onların din ve inanç özgürlüklerini
     “Babam Alija İzetbegoviç” başlıklı   olarak adlandırılmışlardır.  Slav olmalıymışsınız ki? Onların sizden   ve haklarını tesis etmek ve korumaktır.
     konferansına ev sahipliği yapmıştı.  Bununla neyi anlatmak istiyorum?   üstün bir tarafı mı var? Onların örneğin   O dönemin Katolik Avrupa’sında
        Vakıf kuruluş aşamasında, 2014   Türk belgelerinde Türklerin Bos-  kuzeydekilerden, Tatarlardan, Türkler-  böyle bir şey yazmak imkansız gibi bir
     yılında Adil Zülfikarpaşiç Vakfı ku-  na’ya geldiklerinde buldukları duru-  den veya bir başkasından neden daha   şeydi. Avrupa’daki o dönemin hakim
     ruluşu olan “Boşnak Enstitüsü”nü zi-  mu eksiksiz kayda aldıklarını ve bu   üstün, daha iyi olsunlar ki?  anlayışı, Katolik olamayan tüm unsur-
     yaret etmiş ve işbirliği sonucu olarak   belgelerin bizim tarihimizi öğrenme-  Bugün bizim sahip olduğumuz ka-  ları temizlemek gerekir. Arapları, Mu-
     2018 yılında icra kurulu başkanvekili   miz  açısından  yegane  doğru  kaynak   nımızın  yapılan  DNA  analizlerinde,  ki   sevileri, Ortodoksları vs. hepsini temiz-
     olan Fahrudin Rizvanbegoviç “Avru-  olduklarını  görmekteyiz.  Tarihimizle   İsviçre’deki enstitü için yapılmış bir   lemek gerekir şeklindeydi.
     palı Müslümanlar: Boşnaklar” başlıklı   ilgili manastırlarda papazların tuttuk-  çalışmadır, bizim bu sonuçlara göre İlir   Bu  yüzden  bizim ortaçağ  Bosna
     bir konferans için Türkiye’ye gelmiş-  ları kayıtlar, günlükler gibi ideolojik ve   olmamız lazım gerekir. Oysa İlirler tarih   Devleti’nden devraldığımız büyük mi-
     ti. Bosna Sancak Akademik Kültür   sahte sayılan kaynaklar da vardır ki   sahnesinden silineli çok asırlar geçti, ki   ras, hoşgörü ve tolerans geleneğidir.
     ve Tarihi Vakfı temellerinin atıldığı   bunlar  kesinlikle  belge  vasfı  taşıma-  bugün biz onların dilini bile bilmiyoruz.   İkinci devraldığımız miras, Bosna’nın
     dönemde 2011 yılında da Muhamed   maktadır.”                    İşin özü şudur; siz Boşnaksınız. Hangi   savunulması, korunması gereğidir.
     Filipoviç’i “Biz Boşnaklar Kimiz” baş-                          etnik kökenden gelirseniz gelin siz Boş-  Bakın  o dönem  Bosna  üzerinde
     lıklı konferans için İstanbul’a davet                           naksınız. Bakın size örneğin Sırpların   haçlı seferleri düzenlenmiştir. Dönemin
     etmişti.                                                        kim olduklarını söyleyeyim. Onların ya-  Sırp, Hırvat, Zeta, Macar hükümdarları
        1961 yılında Eski Yugoslavya’da                              rısı Vlah (Ulah) halkı, etnik olarak Vlah   hepsi Bosna’ya saldırdılar, savaşlar dü-
     Boşnaklar ne “Boşnak” ne de “Müs-                               ki yakın zamanlara kadar Romence ko-  zenlemişlerdir. Bu saldırılara karşı Bos-
     lüman” olarak tanınmıyordu. Kendi-                              nuşurlardı. Diğer yaklaşık yarısı  (Cin-  na’yı ister Katolik, ister Ortodoks ister
     lerini  nüfus  sayımında  “seçimini  ya-                        car) Tsintsar yine kendi dillerine sahip   Bogumil olsun tüm Boşnaklar (Boşn-
     pamamış” olarak belirtmek zorunda                               otantik bir halk. Çok küçük bir bölümü   yaninler) savunmuşlardır. Bu savun-
     kalıyorlardı.  Böyle  bir  dönemde  Fili-                       ise, hani o sarışın bıyıklara sahip Sırplar   malarında genelde başarılı olmuşlardır.
     poviç genç bir bilim adamı olarak da-                           var ya belki onlar “Slav” olabilir. Siz de   Bosna’ya karşı 1054 yılından itibaren
     vet edildiği bir konferansta söz alarak                         Sancak’ta benim dolaştığım bölgelerde,   altı tane savaş yürütülmüş olmasına
     “Siz kabul etseniz de etmezseniz de                             örneğin Sjenitsa’da hiç sarışın insana   rağmen hiçbir zaman yenilmemiş ol-
     Bosna’da Boşnak halkı var ve var ol-                            rastlamıyorsunuz.               duğunu biliyoruz. Şunun altını çizelim;
     maya devam edecektir” diyebilen bir                                                             bizim  için  ortaçağ  Bosna  Devleti’nin
     kişiydi. Vakfın İstanbul’da organize                            Ortaçağdaki Bosna devletinin bu-  önemi ortaçağda diğer komşularımız-
     ettiği bu konferanstan bazı hatırlatma-                         günkü Boşnak ulusal kimliği üzerin-  dan daha güçlü bir devlete sahip oldu-
     lar yapmak istiyorum.                                           de nasıl bir etkisi vardır?     ğumuzun ispatı olarak bunu bilmemiz
                                                                                                     gerekir.  Bakın  Hırvatlar  1192  yılında,
        Filipoviç;                                                      Ortaçağdaki Bosna Devleti’nin bi-  Sırplar 1389 yılında Kosova’da dev-
                                                                     zim için önemi çok büyüktür. Neden?   letlerini kaybetmişlerdir. Oysa ortaçağ
        “Biz Boşnaklar tarihimizin uzun                              Çünkü ortaçağdaki Bosna Devleti bu-  Bosna Devleti’ni biz 1463 yılında kay-
     ve  çok  zorlu  geçen  son  tarihi  dö-                         günkü Bosna Hersek sınırları içinde ve   bettik. Hırvatlardan yaklaşık 200 yıl
     nemlerinde; ki bu dönemlerde biz                                Bosna’nın dini anlamda henüz kimliğini   sonra,  yani  bizim  devletimiz  onlardan
     Avusturya-Macaristan'ın yönetimini,                             seçmediği tek bir dinin hegemonyasına   daha uzun ömürlü ve daha güçlü kimliği
     Sırbistan'ın yönetimini, Sırp Hırvat                            girmediği bir dönemde kurulmuştur. O   olan devletti.
     yönetimini, II. Dünya Savaşı sonrası   Kendisine sorulan sorulara verdiği   yüzden o devlet en başından beri çok   Üçüncüsü bu devletimiz ve kimli-
     Komünist yönetimini yaşadık ve bu   cevaplar:                   dinli  devletti.  Kendi  toprakları  üzerin-  ğimiz bizim için çok önemli. Çünkü biz
     dönemlerde tarihimizi yorumlama ko-                             de birçok dine mensup değişik gruplar   o devletin mirasının gerçek mirasçıla-
     nusunda kararlı davranmadık. Ayrıca   Sancak’taki Müslümanlarla, Bos-  yaşıyordu. Bosna Devleti bildiğiniz gibi   rıyız.  Çünkü  bugün  de  öyle  bir  devlet
     bunu nasıl yapabileceğimizi, kim oldu-  na’daki Müslümanlar aynı ulusal   8. yüzyılda, Sırp Devleti’nden önce   istiyoruz. O devletin tolerans/hoşgörü
     ğumuzu, ne olduğumuzu da bilmiyor-  kimliğe sahip midir?        kurulmuş ve tüm tarihi boyunca onun   geleneğinin mirasçılarıyız. Devletin sa-
     duk.                                                            kralları, hükümdarları vs. genelde hal-  vunulmasının,  birlikte  savunulmasının
        Bakın bizde bazı kişiler bunları bi-  Kesinlikle evet. Biz aynı halkız. He-  kın bu çok dinli yapısını, din hürriyetini   mirasçılarıyız.
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21